<$BlogRSDUrl$>

16.5.04

Treindebacle!?
De nieuwe nota ruimtelijke ordening is uitgekomen. Daarin staat ook de snelle treinverbinding Amsterdam-Groningen opgenomen. Wat velen voor luchtfietserij hebben versleten komt stapje voor stapje dichterbij!

In de Elsevier van 8 mei probeert Syp Wynia de snelle treinverbinding, specifiek de zweeftrein, onder de kop ‘treindebacle’, de grond in te boren. Hij doet het af omdat het volgens hem niet helpt voor ‘perifere regio’s’. En voorziet het daarbij van het argument dat het hoogstens ‘twee wereldorpen’ met elkaar verbindt, met andere woorden Nederland is te kleinschalig voor een snelle verbinding.

Ik vind dat hij ongelijk heeft. In een kennissamenleving valt of staat alles met netwerken. Het is opmerkelijk maar de moderne technologie zorgt er alleen maar voor dat mensen op elkaars lip willen zitten. Kenniswerkers leven van contacten. Dit heeft ook gevolgen voor de positie van de regio. Het netwerk van de kennissamenleving trekt zich namelijk weinig van grenzen aan. De brandpunten van de kennissamenleving zijn met elkaar verbonden, en de tussenliggende gebieden ‘vallen in het (virtuele) niet’.

De motor van de kennissamenleving zit in de Randstad. Traditioneel blazen we met onze ict en kennis infrastructuur een partijtje mee. Een ding belemmert ons echter: de grote afstand ten opzichte van de Randstad. Het beeld van het hoge Noorden blijft ons parten spelen.

Bij een zweeftrein is dat in een klap naar de achtergrond verdrongen, want je schiet qua reistijd Groningen-Amsterdam onder de uur! Daarmee worden we simpelweg een onderdeel van de Randstad circuit. Voorstanders van een ‘splendid isolation’ gruwen van dit beeld. Maar welk perspectief schotelen ze ons voor? Eentje van rust en stilstand…..Dat is niet waar ik voor kies, de zweeftrein zal onze regio een enorme oppepper geven!

Bovendien is ons land bij uitstek geschikt om een zweeftrein aan te leggen. Juist omdat het de voordelen van een metro heeft (vele stops zijn simpel mogelijk, zonder al teveel tijdverlies) en kan middenlange afstanden pijlsnel kan overbruggen. Dat is toch ideaal voor onze polderdelta. Helemaal als het ook nog kan worden doorgetrokken naar Bremen en Hamburg.
Dus op voor de zweeftrein!

Comments-[ comments.]

This page is powered by Blogger. Isn't yours?